Enterprise Project Portfolio Management (PPM).

Enterprise Project Portfolio Management (PPM)

Binnen Project Portfolio Management zijn drie verschillende rollen te onderscheiden die formeel ingevuld moeten worden: Governance, Management, PPM.

Governance

Deze executive rol neemt de beslissingen, meestal wordt deze ingevuld door de top management teams. Het meest effectief wordt deze rol ingevuld als de "C" niveau executives (CFO, CEO, COO, CIO) deze rol op zich nemen en 2-wekelijks of maandelijks bijeenkomen. De onderwerpen waar zij, met de strategische doelen als leidraad, beslissingen over nemen zijn onder andere:
o Projectvoorstellen goed- / afkeuren
o Bepalen wanneer de projecten op te starten
o Bepalen hoeveel projecten op te starten
o Einddata voor de projecten bepalen
o Criteria bepalen voor evalueren projectvoorstellen
o Prioriteiten aangeven
o Budget toekennen, zowel financiele als menselijke middelen en operationele kosten
o Project reviews houden, toestemming geven voor projecten om naar de volgende fase door te gaan, bestluiten om projecten te stoppen of toestemming/afkeuring voor verbeteringen aan projecten
o Besluiten over investeringen in projectmanagement methodologie en middelen